Please Like Our Page

Redzuyatt's ~House Of Furrkids~

Penyakit Demam Kuning @ Jaundice

Lama rasanya tak update blog ni kerana saya agak sibuk sejak kebelakangan ini, topik yang saya nak sampaikan kali ni adalah penyakit kuning atau jaundice dikalangan kucing.

Ahad - Masa saya tengah sibuk bermain ngan anak2 saya yang 11ekor tu.. saya dapat panggilan dari abang saya bahawa kucingnya "Gotti" mengalamai demam kuning... pada mulanya agak tercengang juga sebab anak2 saya tak pernah pun mengalaminya.. musykil sebentar.. hahaha..

Ini dia En. Gotti kita....

Disini saya sertakan beberapa sebab yang myebabkan demam kuning ini terjadi. Hasil dari penelitian dari laman www.petplace.com/cats/jaundice-in-cats/page1.aspx, dan dari beberapa laman blog tempatan serta maklumat dari Vet.

Jaundice, juga disebut sebagai ikterus, ia menjelaskan warna kuning yang diambil oleh rangkaian di seluruh tubuh akibat dari peningkatan kadar bilirubin yang berasal dari sel darah merah yang telah pecah

Bilirubin
- Bahan yang terhasil apabila sel darah merah pecah di mana ia berwarna kuning dan memberi efek pada warna air kencing. Dikumuhkan melalui hempedu dan urin.

Penyakit kuning dianggap abnormal pada kucing. Penyakit kuning dapat dijelaskan oleh warna kuning pada kulit haiwan. Hal ini boleh dilihat lebih jelas di bahagian putih mata dan di kulit di dasar telinga, gigi, gusi-lidah dan seluruh kulit kucing.

Terdapat tiga klasifikasi utama penyebab penyakit kuning :-
Punca Prehepatic
Penyebab Prehepatic adalah peringkat yang berlaku sebelum darah melalui hati dan juga disebut sebagai penyebab hemolitik. Ini hasil dari penyelesaian sel darah merah.
  • Darah parasit - hemobartonellosis, cytauxzoonosis
  • Ubat
  • Anemia hemolitik Immune-mediated 
  • Reaksi pemindahan darah 
  • Rendah kadar fosfat dalam darah 
  • Penyakit heartworm (jarang pada kucing)

Punca hati
Disebabkan hati yang berfungsi secara tidak normal. Ini kerana sel2 hati diperlukan untuk metabolisma bilirubin sebelum dapat dikumuhkan contohnya hepatitis. Demam kuning yang biasanya berlaku adalah dari jenis ini kerana hati tidak cukup matang untuk memproses bilirubin.

Gangguan yang berkaitan dengan hati dan merangkumi:

  • Lemak infiltrasi hati (lipidosis hepatik) 
  • Penyakit radang hati (hepatitis), sistem saluran empedu (kolangitis), atau kedua-duanya (cholangiohepatitis) 
  • Racun, seperti logam berat, kutu kimia tertentu dan dips tanda dan semburan 
  • Jenis2 ubat, seperti diazepam, acetaminophen, griseofulvin 
  • Kanser Jangkitan - virus, bakteria, protozoa 
  • Sirosis (parah, stadium akhir penyakit hati)
Punca Posthepatic
Penyebab Posthepatic adalah gangguan yang berlaku selepas darah melalui hati dan mengalami gangguan, yang mengakibatkan penyumbatan aliran hempedu dari hati juga mengakibatkan batu karang di dalam salur hempedu. Walaupun bilirubin dapat dimetabolismakan seperti biasa tetapi ia tidak dapat dikumuhkan melalui najis dan menyebabkannya terkumpul dan berbalik semula ke dalam salur darah.
  • Penyakit Pankreas, seperti pankreatitis dan kanser pankreas 
  • Hempedu berpenyakit, seperti batu hempedu, kanser, atau radang kandung hempedu dan saluran hempedu 
  • Penyakit usus yang menyekat saluran hempedu
Tanda-tanda serta gejala-gejala demam kuning :-
  • Warna Kuning untuk gusi, putih mata, kulit 
  • Letargi 
  • Hilang selera makan, 
  • Berat badan yang berkurang 
  • Kesulitan bernafas 
  • Muntah / cirit birit 



 Antara simptom2 yang dialami En.Gotti ni..

Diagnosa
  • Kemungkinan ujian Baseline seperti hitung darah lengkap (CBC), profil biokimia, dan ujian air kencing disarankan pada kucing yang mengalami demam kuning. Ujian ini juga  dapat menilai elektrolit, gula darah, kadar protein, dan konsentrasi air kencing. Ujian tambahan mungkin termasuk:
  • X-Ray Perut dan dada untuk mengetahui kadar saiz organ dan bentuk untuk mengetahui kewujudan benda asing.
  • USG perut untuk mengetahui saiz, bentuk, dan struktur organ perut, terutamanya hati
  • Serologi ujian untuk penyakit berjangkit yang boleh mempengaruhi kerosakan hati atau menyebabkan sel darah merah rosak, termasuk virus feline leukemia, feline immunodeficiency virus, virus menular peritonitis kucing, toksoplasmosis
  • Profil koagulasi untuk mengetahu kadar pembekuan darah, pembekuan abnormal  boleh berlaku dengan penyakit hati dan pankreatitis
  • Ujian Coombs untuk menilai kerosakan- kekebalan daripada sel-sel darah merah
  • Eksplorasi laparotomi pada pesakit di mana sekiranya semua ujian yang lain telah dilakukan dan masih belum memberikan apa-apa diagnosis
Cara-cara mengubati
Ada beberapa langkah doktor haiwan anda mungkin menyarankan untuk mengubati serta  mengetahui faktor yang menyebabkan demam kuning:-
  • Hentikan setiap terapi sebaik sahaja gejala2 demam kuning dapat dilihat 
  • Elakkan kucing anda stress dan biarkan ia berehat 
  • Administer intravena dan terapi cecair elektrolit untuk kucing yang sakit teruk atau dehidrasi.

Penjagaan dirumah
sentiasa perhatikan haiwan kesayangan anda dengan kerap. pastikan tiada tanda2 atau gejala yang jarang dilihat pada kucing anda berlaku. Jika tanda-tanda klinikal tidak mendatangkan kebaikan dan / atau semakin buruk,cepat2lah bawa kucing anda berjumpa doktor haiwan dengan segera.

Kesimpulan dari Vet saya... penyakit kuning ni adalah normal dikalangan kucing, tapi sekiranya diambil remeh dan tidak dirawat, ia akan mengakibatkan kematian pada kucing anda.

5 comments:

DearCats said...

very informative.. mcm mana dgn Mr Gotti skrg? Rupa dia sama dgn kucing DC nama Smokey.. :)

Redzuyatt's said...

haaha tu pon sis pening nak mentranslate haaaa.. biasa la x amek sains2 ni... bahasa2 agak pelik sikit.. ahahahaa... da ok da... da x kunin da.. heee...sihat dah.. ni kucing abg baby.... tu la aritu ade bgtau abg baby kan mula2 sis nak put for adoption...same.. kalu awek dah leh kasi kawin da.. nasib bukan..

Anonymous said...

kucing sy kena...mcm mana ek???

Anonymous said...

Assalamualaikum :)

Maaf saya taktahu nak letak comment dekat mana. Saya sekarang baru kehilangan seekor kucing. Sebelum ni saya mempunyi 2 ekor kucing. Aaron & Etiz. Namun, Aaron baru sahaja mati, akibat keracunan, sebelum saya sempat membawanya ke klinik. Akibat kehilangan Aaron , Etiz semakin hari semakin monyok. Tidak mahu makan seperti sebelumnya. Saya taktahu apa nak buat. Dia banyak tidur. Bermain pun dah taknak. Apa yang saya perlu lakukan ? Saya tidak mahu kehilangan Etiz, namun dia tidak seperti Aaron bermain diluar rumah , Etiz seekor kucing rumah. Dan hanya memerhati dari dalam rumah sahaja. Apa yang saya perlu lakukan?

Kalau boleh , tolong emailkan ke saya ya :)

ohleyaa@hotmail.com

Anonymous said...

Kucing saya Eliz didiagnosa kuning. Setelah diinfus dan diberi antibiotik selama seminggu hilang kuningnya dan mulai sehat. Tapi sekarang lemas tak mau makan meski sudah tidak kuning

Post a Comment

There was an error in this gadget