Please Like Our Page

Redzuyatt's ~House Of Furrkids~

Bagaimana Kucing Bermain? / Jenis-jenis Permainan Kucing

Kucing adalah seperti haiwan mamalia yang lain, bermain semasa kecil adalah lumrah dan juga masih terus melakukanya walaupun telah dewasa. 
 
Bermain adalah kegiatan pembelajaran yang kompleks yang dapat membantu anak-anak kucing mengembangkan hubungan sosial  dan membantu mereka mengasah kemampuan fizikal dan mental. Ia juga sesuatu yang menyenangkan dan itulah sebabnya kucing dewasa masih terus melakukannya.
 
Anda boleh menghabiskan masa berjam-jam lamanya hanya melihat gelagat kucing anda semasa bermain. Melihat kucing bermain adalah salah satu hiburan yang paling menghiburkan  yang diberikan kepada semua pemilik dan pencinta kucing.
 
Terdapat 3 jenis bentuk permainan kucing, walaupun kadang-kala sukar untuk menentukannya :-
 
Permainan Sosial
-  Permainan sosial adalah bagaimana anak kucing belajar untuk berinteraksi dengan littermates mereka, ibu mereka, haiwan2 peliharaan lain dirumah serta anda.
 
-  Semasa permainan sosial, anak kucing menguji dunia mereka dan cuba menyesuaikan diri di dunia itu.
 
-  Anak kucing mengembangkan watak serta sifat keperibadiannya berdasarkan sifat interaksi bermain yang menemani mereka ke alam dewasa.
 
-  Sepanjang pembesaran anak kucing, permainan sosial dikalangan littermates memberi serta mengajar mereka cara bermain bersama anda pemiliknya atau yang lebih tepat sekali dikalangan manusia. Andaikan anda adopt kucing dari mana2 pusat perlindungan haiwan atau dari rakan2  dan menjadikan ia sebahagian dari keluarga anda, Ini membuatkan ia dapat menyesuaikan diri mereka bersama keluarga baru tidak hanya berasa terancam/takut dan hanya mempertahankan diri mereka.
 
Permainan Objek
-  Menusuk, memukul dan melempar-lempar objek2 kecil adalah cara anak kucing belajar tentang cara menangani mangsa.
 
-  Semasa sesi permainan, kucing mengembangkan kemahiran bertahan hidup survival skills yang mungkin diperlukan oleh mereka jika mereka harus menanganinya sendiri.
 
-  Anda dapat melihat anak kucing anda menerjah permainannya, melemparkan ia serta mengelilingi ia sebaik sahaja ia jatuh, ia merupakan tindakan dan perilaku yang menyerupai/meniru untuk menyerang dan membunuh haiwan pemangsa untuk makanan.
 
- Permainan objek mengajar kucing mengetahui bagaimana dunia serta benda2 didalamnya rasa seperti apa yang hidup dan apa yang mati.
 
-  Si comel mungkin melompat dari permainannya seakan2 ia merbahaya, ia tidak dapat dilihat dari sikap mereka, kemudian ia akan hilang dalam kenikmatan bermain dan penemuan mereka itu.

 Furby dapat menangkap permainan

 Furby hendak menerkam



 
Permainan Lokomotor (Berlari dan Melompat)
-  Kucing yang aktif adalah kucing yang yakin pada diri mereka sendiri.
 
- Permainan lokomotor seperti berlari dan melompat membantu meningkatkan kekuatan anak kucing, koordinasi badan dan fleksibiliti.
 
-  Ia juga dapat merangsang selera makan kucing sambil membantu ia kekal sihat dari segi fizikal.
 
- Permainan lokomotor juga dapat menghilangkan kebosanan si comel.
 
- Kucing yang aktif bermain di waktu malam dapat mengurangkan nocturnal perambulations kucing, walau bagaimanapun ia akan membuatkan anda sentiasa terjaga diwaktu malam.
 
- Kucing hanya mengetahui bahawa bermain sesuatu yang menyeronokkan dan ia  membuatkan mereka seronok berlari, melompat-lompat bergaul dengan kucing lain/haiwan peliharaan lain termasuk anda.
 

0 comments:

Post a Comment