Please Like Our Page

Redzuyatt's ~House Of Furrkids~

2nd - Mama Tam

Type : Cat
Breed : Persian + Domestic Long Hair
Gender : Female
Age : 1 Year 10 Months
Color : Black

Size at Maturity : Medium
Hair Length : Long

Vaccinated : Yes
Dewormed : Yes
Spayed/Neutered : No     


Tam adalah kucing kedua yang datang kerumah saya selepas Dotty (yang masih ada sehingga sekarang) tam bernasib baik kerana hampir dimasukkan ke SPCA. Kebetulan saya ke SPCA kerana nak Vaksinkan Notty (In Heaven), selepas keluar dari SPCA nak menuju ke kereta, saya ternampak sepasang suami isteri sedang membawa cage. Saya pun menyuruhla suami saya berborak dengan pemiliknya, cerita  punye cerita Suami pemilik itu hendak hantar Tam ke sini sebab dia terpaksa pindah tempat kerja dan isterinya bukanlah peminat kucing. Tam pun baru sahaja habis menyusukan anak2nya, dan anak2nya telah diberikan pada rakannya. Selepas berbincang kami bersetuju untuk menjaga Tam, Owner Tam (Abg Shuhaimi) pun ikut kami pulang kerumah dengan tujuan nak melihat keadaan rumah kami. So bermula di saat inilah kami menjaga Tam sehingga la sekarang..



Tam juga seperti Dotty pada siang hari saya lepaskan dia bebas bermain.. Tapi tak perasan bagaimana dia boleh terlepas keluar dan akhirnya.. macam biasala Tam bunting... hurmmm.. lagi... pada masa ni saya ok lagi sebab masih mampu menanggung beberapa ekor lagi..

18/04/10 - Tam lahirkan anak sebanyak 5 ekor.. ape yg terkejutnya.. semua berwarna hitam.. mak oi... cam tikus je mule2 tgk..heee.. tp comel... saya menjaga mereka dengan penuh kasih sayang.. Tp Tam ni x berapa pandai menjaga anak.. Dia xnak menyusukan anak dia.. Atas nasihat doktor sy kene bagi guna botol dan Dr. Zul juga cakap kucing yg berunsur persian umumnya x berapa pandai jaga anak2 pada yg baru melahirkan.. dan bila sudah beberapa kali melahirkan baru la mereka akan lebih matang menjaga anak... tp yang peliknya selepas sebulan seekor demi seekor anak Tam mati.. setiap pagi saya bangun utk membersihkan cage mereka.. saya terjumpa anak dia mati hari demi hari... sehinggalah tinggal seekor.. iaitu 'Furby'.




0 comments:

Post a Comment